Upp till
400 km
räckvidd med enbart eldrift (WLTP)
Upp till
400 kW
Effekt
1h 40 min
laddningstid*
* Laddningstiden motsvarar 20–80 % fulladdning vid användning av en DC-snabbladdstation med matarspänning 400 V, ström minst 300 A.
Telefontid Försäljning
8-18
Försäljning
8-17
Verkstad
7-17
Reservdelar
7-17
Lastbilsförsäljning
8-18
Kundmottagning
7-17
Lastbilsverkstad
7-23
Telefontid
7.30-16.30
Verkstad (Jämna veckor)
7-16
Verkstad (Ojämna veckor)
7-16
Lager
7-16
Försäljning
8-17
Försäljning
8-17
Verkstad
6.30-23.30
Reservdelar
7-23.30
Verkstad lunchstängt
12-12.30
Försäljning
7.30-18
Personbilsverkstad
7-17
Transport / Lastbilsverkstad
06.30-17.00
Kvällsverkstad Transport / Lastbilar
17.00-23.30
Plåt/Skadeverkstad
7-17
Bildelar
7-16
Personbilar
Transportbilar
Lastbilar
Växel
Lastbilsförsäljning
Verkstad
Reservdelar
Växel
Lastbilsförsäljning
Lastbilsverkstad
Reservdelar
24-timmar-jour
Växel
Transportbilsförsäljning
Lastbilsförsäljning
Verkstad
24-timmar-jour
Reservdelar
Växel
Försäljning
Verkstad
Reservdelar
Växel
Personbilsförsäljning
Transportbilsförsäljning
Lastbilsförsäljning
Personbilsverkstad
Transport- & Lastbilsverkstad
Plåt/Skadeverkstad
Reservdelar
Upp till
räckvidd med enbart eldrift (WLTP)
Upp till
Effekt
laddningstid*
* Laddningstiden motsvarar 20–80 % fulladdning vid användning av en DC-snabbladdstation med matarspänning 400 V, ström minst 300 A.
Hållbar, framtidsorienterad, innovationsdriven och tyst: detta är den första helt elektriska lastbilen från Mercedes-Benz. eActros är dock mycket mer än bara en lastbil. Den utgör en del av den integrerade eActros-lösningen, som förutom lastbilen med de klassiska tjänsterna även innehåller den nya eConsulting-tjänsten och nydanande digitala lösningar. Allt detta för att komma en bit närmare målet för lokal utsläppsfrihet.
Det finns två varianter av eActros med tre eller fyra batterier. Vart och ett av dessa speciella litiumjonbatterier har en kapacitet på cirka 112 kWh. Detta betyder att den totala batterikapaciteten är cirka 336 respektive 448 kWh. Denna energi gör det möjligt, att tillryggalägga sträckor på upp till 300 respektive 400 km, varvid den exakta räckvidden bland annat kan variera alltefter topografi, körförhållanden, yttertemperatur, laddning och konstruktion. Med sin mycket goda uthållighet är eActros som skapad för tung distributionstrafik i stadsmiljö.
Bensinstationen omvandlas till laddningsstation. Det standardiserade laddningssystemet gör laddningsprocessen för eActros så intuitiv som möjligt: Lägg i parkeringsbromsen, anslut CCS-Combo-2-kontakten till fordonets laddningshylsa (som låser sig automatiskt) och laddningen kan redan börja!
Vid en laddningseffekt på 160 kW är man på lite mer än en timme från 20 till 80 % (om man har tre batterier) respektive omkring halvannan timme (om man har fyra batterier) tillbaka på vägen.4 Den genomsnittliga laddningstiden beror bland annat på yttertemperatur och fordonets temperatur, batteriernas laddningsnivå samt laddningsstationens laddningseffekt. För att avsluta den strömgenomförda laddningen måste stoppknappen bredvid laddningsuttaget tryckas in för att frigöra fordonet.
Givetvis kommer den eActros i serie med beprövade körhjälpssystem från Mercedes-Benz Trucks, vilka stöder föraren i synnerhet vid körning i stadsmiljö: från assistenter för stabilitetsreglering, filhållning, uppmärksamhet och svängning via Active Brake Assist och däcktryckskontroll till krängningsregleringsassistenter. Förarhytten är dessutom utrustad med ett nytt brandlarm och larmsystem för att i god tid varna föraren vid en nödsituation. På detta sätt vill vi göra arbetet i tung distributionstrafik i stadsmiljö säkert och effektivt.
Mercedes-Benz’ specifika eAchse med två motorer med en kontinuerlig effekt på 330 kW och en toppeffekt på 400 kW möjliggör en ögonblicklig och kraftfull acceleration. Denna överväldigande körupplevelse stöds en av en växellåda med två växlar och en låg tyngdpunkt.
Tack vare seriemässig montering av Multimedia Cockpits och MirrorCam, en synnerligen låg bullernivå i förarhytten och mindre vibrationer (då ingen motor befinner sig under förarhytten), blir körningen och arbetet med den eActros så avspänt och stressfritt som möjligt.
Vill du veta mer om nya eActros?
eActros 300 4×2 | eActros 300 6×2 | eActros 400 6×2 ökad räckvidd | |
---|---|---|---|
Maximala fordonslängder | 9 300 mm | 6×2/4 000 mm: 8 700 mm; 6×2/4 600 mm: 9 300 mm | 9 600 mm |
Bredd | 2 500 mm/aluminiumfälgar 2 550 mm | 2 500 mm/aluminiumfälgar 2 550 mm | 2 500 mm/aluminiumfälgar 2 550 mm |
Typserie | 983.003 | 983.020 | 983.020 |
Axelavstånd | 5 500 mm | 4 000 mm, 4 600 mm | 4 900 mm |
Tillåten totalvikt | 19 ton | 27 ton | 27 ton |
Nyttolast utan påbyggnad | 10,6 ton | 6×2/4 000 mm: 17,7 ton; 6×2/4 600 mm: 17,6 ton | 16,6 ton |
Förarhytt/motortunnel | M Classic Space/motortunnel 170 mm | M Classic Space/motortunnel 170 mm | M Classic Space/motortunnel 170 mm |
Axeltryck (luftfjädring) | 8,0/11,5 | 8,0/11,5/7,5 (8,0) | 8,0/11,5/7,5 (8,0) |
Motoreffekt (max./cont.) | 400/330 kW | 400/330 kW | 400/330 kW |
Motoreffekt kraftuttag motor – Low Power | Topp: 32 kW (vid 50 % SoC); kont.: 20 kW (vid 50 % SoC) | Topp: 32 kW (vid 50 % SoC); kont.: 20 kW (vid 50 % SoC) | Topp: 32 kW (vid 50 % SoC); kont.: 20 kW (vid 50 % SoC) |
Motoreffekt kraftuttag motor – High Power | Topp: 52 kW (vid 50 % SoC); kont.: 30 kW (vid 50 % SoC) | Topp: 52 kW (vid 50 % SoC); kont.: 30 kW (vid 50 % SoC) | Topp: 52 kW (vid 50 % SoC); kont.: 30 kW (vid 50 % SoC) |
Max. hastighet | 89 km/h | 89 km/h | 89 km/h |
Växellåda | 2 växlar (+2 backväxel) | 2 växlar (+2 backväxel) | 2 växlar (+2 backväxel) |
Batterier | Litiumjonbatterier | Litiumjonbatterier | Litiumjonbatterier |
Antal batteripaket | 3 | 3 | 4 |
Räckvidd | Upp till 300 km | Upp till 300 km | Upp till 400 km |
Installerad batterikapacitet | 336 kWh med 3 pack (vardera 112 kWh) | 336 kWh med 3 pack (vardera 112 kWh) | 448 kWh med 4 pack (vardera 112 kWh) |
Laddeffekt | Max. 160 kW | Max. 160 kW | Max. 160 kW |
Inläsningstid | 20 – 80 %: ~ 1h 15 min | 20 – 80 %: ~ 1h 15 min | 20 – 80 %: ~ 1h 40 min |